|
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Esa Unggul
Kampus Emas UEU - Jakarta Barat
|
Phone |
: |
021-5674223, ext 282 |
Fax |
: |
|
E-mail |
: |
[email protected] |
Website |
: |
http://library.esaunggul.ac.id
|
Support (Customer Service) :
|
[email protected] |
|
|
Welcome..guys!
|
Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
|
LIVE SUPPORT
Astrid Chrisafi
|
! ATTENTION !
To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently
Still Confuse?
Please read our User Guide
|
|
UEU » Journal » Planologi Posted by [email protected] at 22/03/2018 14:10:48 • 937 Views
UPAYA LEMBAGA AMIL ZAKAT DAN INFAK DALAM MENARIK MINAT MASYARAKAT: TINJAUAN PENGURUSAN DANA ZAKAT DAN INFAK OLEH YAYASAN SENYUM KITA DI YOGYAKARTACreated by :
RAHMANI TIMORITA YULIANTI ( RAHMANI TIMORITA YULIANTI ) RATNAWATI YUNI SURYANDARI IFFA UYUN LATHIFA
Subject: | INFAQ KEPENTINGAN KOMUNITI KETULUSAN | Alt. Subject : | INFAQ COMMUNITY NECESSARY SINCERITY | Keyword: | YAYASAN SENYUM KITA AMIL ZAKAT OPZ |
Description:
Pembangunan Pertubuhan Pengurusan Zakat/Organisasi Pengelola Zakat (OPZ) dari
tahun ke tahun meningkat dengan peningkatan kualiti amil dan penderma. Semakin
banyak OPZ muncul, lebih ramai dana awam dikumpulkan dan yang boleh diuruskan.
Bagaimanapun, kekurangan sumber daya manusia yang mampu menguruskan OPZ
secara profesional serta belum adanya standard perakaunan kewangan dalam
penyusunan laporan keuangan OPZ, merupakan suatu halangan. Kajian ini bertujuan
untuk mengetahui operasi pengurusan dana infaq yang diamalkan oleh Yayasan
Senyum Kita di Yogyakarta, serta meneliti strategi yang dilakukan oleh yayasan tersebut
dalam menarik minta masyarakat. Jenis kajian yang dijalankan oleh penulis adalah
kajian lapangan, data dan maklumat didapati melalui wawancara yang dilakukan
dengan pihak yang terkait. Lokasi kajian adalah Yayasan Senyum Kita Yogyakarta.
Kaedah pengumpulan data melalui pemerhatian, wawancara dan dokumentasi. Hasil
kajian menunjukkan bahawa Yayasan Senyum Kita telah melaksanakan pengurusan
dana infak dengan baik dan telus supaya kepentingan masyarakat terhadap yayasan itu
cukup tinggi. Hal ini tercermin dari: 1. Pendapatan dana dari para donatur meningkat
58% per tahun, 2. Banyaknya kunjungan ke laman web, dan 3. Ramainya calon
penderma yang ingin menyertai. Kesimpulan daripada kajian ini adalah bahawa lebih
telus organisasi amil dalam menguruskan dana, maka bersama dengan itu kepercayaan
masyarakat terhadap organisasi akan meningkat.
Date Create | : | 22/03/2018 | Type | : | Text | Format | : | PDF | Language | : | Indonesian | Identifier | : | UEU-Journal-11_0028 | Collection ID | : | 11_0028 |
Source : International Journal of Society, Development and Environment in the Developing World Volume 1, Issue 2, September 2017 (38-55)
Relation Collection: Fakultas Teknik
Coverage : Civitas Akademika Universitas Esa Unggul
Rights : @2018 perpustakaan Universitas Esa Unggul
Publication URL : https://digilib.esaunggul.ac.id/upaya-lembaga-amil-zakat-dan-infak-dalam-menarik-minat-masyarakat-tinjauan-pengurusan-dana-zakat-dan-infak-oleh-yayasan-senyum-kita-di-yogyakarta-10177.html
[ Free Download - Free for All ]
- UEU-Journal-10177-11_0028.pdf - 639 KB
[ FullText Content - Please, register first ]
...No Files...
10 Similar Document...
No similar subject found !
10 Related Document...
|
POLLINGBagaimana pendapat Anda tentang repository kami ?
Visitors Today : 1
Total Visitor : 1970031
Hits Today : 34536
Total Hits : 155117530
Visitors Online: 1
Calculated since 16 May 2012
You are connected from 172.17.121.29 using Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; [email protected])
|