|
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Esa Unggul
Kampus Emas UEU - Jakarta Barat
|
Phone |
: |
021-5674223, ext 282 |
Fax |
: |
|
E-mail |
: |
[email protected] |
Website |
: |
http://library.esaunggul.ac.id
|
Support (Customer Service) :
|
[email protected] |
|
|
Welcome..guys!
|
Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
|
LIVE SUPPORT
Astrid Chrisafi
|
! ATTENTION !
To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently
Still Confuse?
Please read our User Guide
|
|
UEU » Undergraduate Theses » Psikologi Posted by [email protected] at 12/09/2013 13:25:46 • 2410 Views
HUBUNGAN ANTARA SELF REGULATED LEARNING DAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA UEU JAKARTA-BARATCreated by :
RIMA FIRLIANNE ( 200671010 )
Subject: | HUBUNGAN ANTARA SELF REGULATED LEARNING DAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA UEU JAKARTA-BARAT | Alt. Subject : | HUBUNGAN ANTARA SELF REGULATED LEARNING DAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA UEU JAKARTA-BARAT | Keyword: | SELF REGULATED LEARNING PROKRASTINASI AKADEMIK |
Description:
Seorang mahasiswa dalam hidupnya selalu menghadapi tugas-tugas dan kewajiban
yang beragam sejalan dengan peranannya dalam dunia pendidikan. Namun, dalam
menghadapi tugas dan kewajiban, sering terbesit keengganan ataupun perasaan malas untuk
menjalankannya. Gejala perilaku ini disebut prokrastinasi akademik, yang secara sederhana
berarti menunda untuk memulai suatu pekerjaan ataupun kegagalan untuk menyelesaikan
pekerjaan yang ditangani. Keengganan yang diikuti penundaan pengerjaan tugas ini dapat
dikurangi dengan suatu kondisi dimana mahasiswa tersebut harus dapat mengaktifkan dan
mengendalikan metakognitif, motivasi, dan perilaku dalam belajarnya yang secara sistematis
berorientasi pada pencapaian tujuan yang biasa disebut self regulated learning guna
mendorong untuk mengerjakan tugas-tugas akademik yang seharusnya dikerjakan. Dari
permasalahan tersebut peneliti tertarik untuk mengetahui adakah hubungan antara self
regulated learning dan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Universitas Esa Unggul.
Penelitian ini bersifat kuantitatif non-eksperimental, dengan menggunakan teknik
statistik korelasional yaitu untuk mengetahui hubungan antara self regulated learning dan
prokrastinasi akademik pada mahasiswa Universitas Esa Unggul. Sampel dalam penelitian ini
adalah mahasiswa/i Universitas Esa Unggul yang aktif, kelas reguler, angkatan 2003-2010.
Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini adalah proprortionate stratified random
sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan alat ukur skala. Dalam uji validitas
menggunakan Pearson Product Moment dan uji reliabilitas menggunakan Alfa Cronbach
dengan koefisien reliabilitas sebesar 0,977 untuk variabel self regulated learning dan
koefisien reliabilitas sebesar 0,912 untuk variabel prokrastinasi akademik.
Hasil analisis data dari penelitian ini yaitu menunjukkan terdapat hubungan negatif
yang tinggi dan signifikan antara self regulated learning dan prokrastinasi akademik pada
mahasiswa Universitas Esa Unggul Jakarta Barat, persentase mahasiswa berada lebih besar
pada self regulated learning rendah dan persentase mahasiswa berada lebih besar pada
prokrastinasi akademik tinggi. Dari hasil data penunjang diperoleh hasil persentase terbesar
mahasiswa yang memiliki self regulated learning rendah adalah mahasiswa dengan jenis
kelamin laki-laki, mahasiswa berasal dari fakultas teknik, mahasiswa yang berusia 18-20
tahun, mahasiswa yang tidak pernah mengikuti organisasi kemahasiswaan dan mahasiswa
yang tidak pernah diberi teguran oleh dosen maupun orangtua. Dan jumlah persentase
terbesar mahasiswa yang memiliki prokrastinasi akademik tinggi adalah mahasiswa dengan
jenis kelamin laki-laki, mahasiswa berasal dari fakultas teknik, mahasiswa yang berusia
21-40 tahun, mahasiswa yang tidak pernah mengikuti organisasi kemahasiswaan dan
mahasiswa yang tidak pernah diberi teguran oleh dosen maupun orangtua.
Alt. Description
A student always faces various assignments and duties in correlation with his
role in education world. However, in doing those assignments and duties, there is
often a reluctance or laziness appears to run them. This behavioral symptom is
referred as academic procrastination which simply means to delay doing a work or a
failure to finish the work handled. The reluctance which is followed by a delay of
doing a task can be reduced with a condition where the student has to activate and
control his metacognitive, motivation, and learning behavior which are systematically
oriented to reach goals. It is referred as self regulated learning which is intended to
encourage a student to do their academic assignments they should do. From those
issues, the researcher is interested in finding out the correlation between self
regulated learning and academic procrastination on Esa Unggul University Students.
This research applies non-experimental quantitative by using correlational
statistic technique to find out the correlation between self regulated learning and
academic procrastination on Esa Unggul University students. The sample of this
research is active students of Esa Unggul University, regular classes, 2003-2010
level. The sampling technique of this research is called proprortionate stratified
random sampling. Data collection technique used is scale. To test the validity, the
researcher uses Pearson Product Moment and to test the reliability the researcher uses
Alfa Cronbach with reliability coefficient equals to 0,977 for self regulated learning
variable and reliability coefficient equals to 0,912 for academic procrastination
variable.
The data analysis result of this research reveals that there is a high negative
and significant correlation between self regulated learning and academic
procrastination on Esa Unggul University students West Jakarta, the most student�s
percentage is on a low self regulated learning and on a high academic
procrastination. The supporting data show that the highest student�s percentage who
has the low self regulated learning is the male students coming from Technique
Faculty, at the age of 18-20, never joning any student�s organizations, and never
getting reprimand from lecturers or parents. The highest student�s percentage who has
high academic procrastination is the male students, coming from Technique Faculty,
at the age of 21-40, never joining any student�s organizations and never getting any
reprimand from lecturers or parents.
Date Create | : | 12/09/2013 | Type | : | Text | Language | : | Indonesian | Identifier | : | UEU-Undergraduate-200671010 | Collection ID | : | 200671010 |
Coverage : Sivitas Akademika Universitas Esa Unggul
Rights : Copyright @2013 by UEU Library. This publication is protected by copyright and per obtained from the UEU Library prior to any prohibited reproduction, storage in a re transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, reco For information regarding permission(s), write to UEU Library
Publication URL : https://digilib.esaunggul.ac.id/hubungan-antara-self-regulated-learning-dan-prokrastinasi-akademik-pada-mahasiswa-ueu-jakartabarat-773.html
[ Free Download - Free for All ]
- UEU-Undergraduate-773-COVER.pdf - 19 KB
- UEU-Undergraduate-773-PERSETUJUAN.pdf - 81 KB
- UEU-Undergraduate-773-PENGESAHAN.pdf - 79 KB
- UEU-Undergraduate-773-PERNYATAAN.pdf - 78 KB
- UEU-Undergraduate-773-ABSTRAK.pdf - 57 KB
- UEU-Undergraduate-773-KATA_PENGANTAR.pdf - 65 KB
- UEU-Undergraduate-773-DAFATR_ISI.pdf - 55 KB
- UEU-Undergraduate-773-DAFTAR_TABEL.pdf - 51 KB
- UEU-Undergraduate-773-DAFTAR_GAMBAR.pdf - 50 KB
- UEU-Undergraduate-773-DAFTAR_LAMPIRAN.pdf - 50 KB
- UEU-Undergraduate-773-BAB_I.pdf - 183 KB
- UEU-Undergraduate-773-DAFTAR_PUSTAKA.pdf - 164 KB
- UEU-Undergraduate-773-LAMPIRAN.pdf - 319 KB
[ FullText Content - Please, register first ]
1. UEU-Undergraduate-773-BAB_II.pdf - 195 KB 2. UEU-Undergraduate-773-BAB_III.pdf - 246 KB 3. UEU-Undergraduate-773-BAB_IV.pdf - 296 KB 4. UEU-Undergraduate-773-BAB_V.pdf - 160 KB
10 Similar Document...
No similar subject found !
10 Related Document...
|
POLLINGBagaimana pendapat Anda tentang repository kami ?
Visitors Today : 4
Total Visitor : 1969958
Hits Today : 81638
Total Hits : 152469409
Visitors Online: 1
Calculated since 16 May 2012
You are connected from 172.17.121.29 using Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; [email protected])
|